Web Design: 5 trendów na 2018 rok, na które każdy prawnik powinien zwrócić uwagę
Już niecały miesiąc dzieli nas od roku 2018. Jak zmienią się trendy w projektowaniu stron internetowych? Na co warto zwracać uwagę w nadchodzących miesiącach ? Nie opowiemy o wszystkich popularnych rozwiązaniach, ale skupimy się na tych, na których z pewnością może skorzystać prawnik zainteresowany e-marketingiem. Jeśli więc planujesz nową stronę dla swojej kancelarii lub myślisz o modernizacji istniejącej witryny, ten artykuł jest dla Ciebie. Należy przy tym pamiętać, że ogólne zasady nie zawsze sprawdzają się dla konkretnego celu. Zamiast podążać ślepo za trendami, warto znaleźć złoty środek między naszymi potrzebami, funduszami oraz tym, co obecnie jest na topie.
Mobile first
W 2016 roku 43,6 % ruchu w Internecie generowane było przez urządzenia mobilne. To o 35,1 % więcej niż w 2015 (dane Statista). Nie da się zaprzeczyć, że coraz bardziej zyskuje na znaczeniu podejście mobile-friendly. Nadchodzą jednak czasy (o ile już nie nadeszły), w których wersja mobilna strony stanie się ważniejsza. Nie wierzysz? W pierwszej połowie 2018 roku Google wprowadza do użytku nowe narzędzie Mobile First Index, które sprawi, że większe znaczenie w pozycjonowaniu będzie miała wersja Twojej strony wyświetlana na telefonie, a nie na komputerze.
Podejście mobile first to nic innego jak sposób projektowania stron, w którym najpierw tworzy się wersję mobilną, a dopiero na końcu desktopową. Niezależnie od tego, w jakiej kolejności stworzona zostanie Twoja witryna, jedno jest pewne: posiadanie mobilnej wersji witryny to już za mało. Potrzebujesz strony, która na telefonie działa świetnie.
Mikro-interakcje
Za sprawą mediów społecznościowych, pełnych mikro-interkacji, tego typu rozwiązania stały się niezwykle popularne. Ludzie dobrze odnajdują się w znajomym środowisku, nic więc dziwnego, że mikro-interakcje trafiły także na strony internetowe. Użytkownicy uwielbiają możliwość reagowania na posty w różny sposób, animacje i wyróżnienia pojawiające się, gdy podejmą określone działania. Wszystkie te rzeczy możliwe są do wykorzystania bez konieczności ponownego ładowania strony.
Czym dokładnie są mikro-interakcje? To czynności, jakie podejmuje użytkownik na Twojej stronie, mające na celu zrealizowanie konkretnego zadania czy zobaczenia czegoś, co będzie dla niego wartościowe. To także podpowiedzi prowadzące użytkownika po Twojej witrynie w sposób intuicyjny i efektywny. Wszystkie elementy, które dają efekt zaraz po kliknięciu czy najechaniun nie kursorem to właśnie mikro-interakcje.
Material Design
Opracowanay przez Google przewodnik projektowania znany pod nazwą Material Design ma łączyć nowoczesną technologię z atrakcyjną szatą graficzną, a to wszystko w sposób zapewniający przyjemne i proste korzystanie z interfejsu. Użytkownik, niezależnie od tego, na jakim urządzeniu odwiedza Twoją stronę, powinien doświadczać podobnych wrażeń. Materiał Design jest odpowiedzią na poprzedni trend – Flat Design, który charakteryzuje się płaskim, dwuwymiarowym przedstawieniem treści. Material Design to również coś więcej. W filozofii tej stawiamy na naturalne fotografie zamiast sztucznych stockowych zdjęć, staramy się wyraźnie przedstawić hierarchię elementów na stronie, dobieramy kolorystykę oraz fonty tak, by stanowiły harmonijną całość. Wszystko to według przejrzystych i prostych do wdrożenia zasad.
Animacje
Poruszające się obrazy aktywowane podczas skrolowania (często z elementami interaktywnymi) to kolejny ciekawy trend, który staje się coraz bardziej popularny. Animacje na stronach nie są niczym nowym, tym razem jednak powracają do łask w nieco innym kontekście. Nie są jedynie fajnym bajerem czy ozdobą. Ich głównym zadaniem staje się przekazanie konkretnej treści. Mają więc charakter edukacyjny oraz strategiczny. Tworzone są również po to, by zwiększyć konwersję na stronie. Animacje zmieniają sposób, w jaki użytkownik zapoznaje się z treściami. Zamiast przycisków nawigacji, polega on głównie na skrolowaniu, dzięki czemu wie dokładnie, co ma robić krok po kroku. Za to projektant witryny ma większą kontrolę nad tym, w jakiej kolejności treści zostaną odczytane.
Duża i mocna typografia
Nowoczesne przeglądarki (z wyłączeniem Internet Explorer) wspierają wykorzystywanie bardzo wielu, często egzotycznych fontów. Typografię na stronie można wykorzystać w celu podkreślenia istotnych kwestii oraz tworzenia unikalnych doświadczeń użytkownika (o UX napiszemy w osobnym artykule). Na stronach internetowych nagłówki są elementami SEO i mają wpływ na to, jak pozycjonuje się Twoja witryna!