Specjalizacje kancelarii, czyli dlaczego warto zawęzić obszar działalności
Specjalizacje kancelarii, czyli dlaczego warto zawęzić obszar działalności
Pewnie słyszałeś powiedzenie, że jeśli coś jest do wszystkiego, to często jest do niczego. Szczególnie, gdy zaczynasz budować swoją prawniczą markę, kuszące może wydawać się otwarcie na różne specjalizacje. W końcu nie chcesz zamykać się na potencjalnych klientów. Zawężenie obszaru działalności rodzi obawy przed niewystarczającą liczbą zleceń. Ciężko jednak wyróżnić się z tłumu, gdy nie posiadasz czegoś, co odróżnia Cię od reszty. Dziś wytłumaczymy, dlaczego warto wybrać swoją działkę i jak zrobić to dobrze.
Sfokusuj swoje działania marketingowe
Mając wybraną wąską gałąź prawa, na której oprzesz budowanie swojej marki, jesteś w stanie dotrzeć do konkretnej grupy odbiorców. Zawężenie targetu niekoniecznie oznacza, że liczba Twoich klientów zacznie maleć. Wręcz przeciwnie, Twoje działania marketingowe staną się skuteczniejsze, bo trafisz do właściwych ludzi z WŁAŚCIWYM produktem. Sprzężenie zwrotne Twoich działań będzie dużo większe niż przy promowaniu się przed wszystkimi ze wszystkim. Mówiąc prościej: masz większe szanse, że osoba, do której trafisz, odezwie się do Ciebie, znajdzie bowiem dokładnie to, co jej odpowiada. Oczywiście oznacza to, że musisz naprawdę znać rynek i rozumieć, kim są klienci poszukujący pomocy w Twojej specjalizacji.
Znajdź niszę i wyróżnij się
Praktycznie każdy prawnik, z którym rozmawiamy, mówi, że chce się wyróżnić. To oczywiste. Jednak chwilę później, gdy pytamy o obszar zainteresowania, wymienia standardowy zestaw specjalizacji. Jeżeli chcesz naprawdę odznaczać się na tle konkurencji, potrzebujesz czegoś więcej niż fajnej strony i Facebooka. Musisz mieć pomysł. Jest mnóstwo gałęzi prawa, które możesz wziąć za temat główny swoich działań. W dzisiejszym szybkim świecie co chwila pojawiają się nowe potrzeby, które możesz spełnić. Prawo fitnessu, prawo dla artystów, prawo mody, prawo w internecie to tylko kilka przykładów. Nie musisz nawet szukać czegoś nowego, możesz promować siebie jako mediatora czy świetnego prawnika od rozwodów. Chodzi o to, by słysząc o Tobie, klienci wiedzieli, czego oczekiwać.
Zostaw konkurencję z tyłu
Znajdując swoją specjalizację, którą zajmiesz się naprawdę kompleksowo, masz mniejsze szanse, że zginiesz w tłumie. Specjaliści w danej dziedzinie zmagają się z mniejszą konkurencją. Owszem, potencjalnych klientów jest mniej niż gdybyś zajmował się wszystkim, ale to potencjał, który łatwiej Ci wykorzystać. Przykładowo bloger, mając do wyboru prawnika, który zajmuje się szeroko pojętym prawem cywilnym i takiego, który specjalizuje się w prawie autorskim dla twórców internetowych, raczej zwróci się do tego drugiego.
Nie bój się o swoją przyszłość
Wybranie wąskiej specjalizacji nie oznacza, że zawsze zajmował się będziesz tylko sprawami z jednego obszaru prawa. Bardzo duża część klientów kancelarii prawnych to osoby, które dostały namiar na prawnika od kogoś innego. Możesz być pewien, że jeśli będziesz dobry w tym co robisz, wielokrotnie zostaniesz zapytany „przy okazji” czy nie zajmujesz się także innymi tematami. Zwykle łatwiej nam zaufać komuś, kogo już znamy i wiemy, że to porządna firma, niż oddać kolejną sprawę w ręce kogoś obcego. Uznani specjaliści są poza tym o wiele częściej polecani niż osoby „od wszystkiego”.
Oddziel swoją niszę
Jeżeli nie jesteś przekonany czy zamknięcie się w jednym temacie jest dla Ciebie, oddziel jedną specjalizację od pozostałych. Na przykład załóż bloga dotyczącego tylko jednej gałęzi prawa i pokaż siebie jako eksperta w tej dziedzinie. W takim przypadku masz możliwość skierowania innych klientów do bardziej ogólnej witryny, a Twoja główna działka pozostanie wyróżniona i skierowana do konkretnej grupy odbiorców. Nic nie stoi na przeszkodzie by zająć się nawet dwoma odrębnymi specjalizacjami lub zabrać się za dziedziny, które w jakiś sposób się uzupełniają. Pamiętaj jednak, że jeśli to ma działać, naprawdę musisz stać się ekspertem godnym polecenia. Jako osoba, która specjalizuje się w wąskim obszarze prawa, powinieneś znać go jak własną kieszeń.
Pracuj szybciej i efektywniej
Dzięki dogłębnej znajomości jednej dziedziny prawa jesteś w stanie pracować szybciej i efektywniej. To proste, skoro cały czas siedzisz w temacie, wiele rozwiązań przychodzi Ci do głowy bez przeglądania wielu aktów prawnych i przypominania sobie, jaki paragraf możesz zastosować. Zauważysz, że wiele spraw się powtarza lub posiada podobne aspekty, a Ty bez problemu orientujesz się w temacie i wiesz, jakie kroki możesz podjąć. Jak wiadomo, czas to pieniądz, dlatego koszty prowadzenia działalności będą również mniejsze, a Ty zarobisz więcej.
Stań się rozpoznawalnym ekspertem
Jako ekspert w danej dziedzinie staniesz się rozpoznawalny i z czasem Twoja marka będzie pracowała sama na siebie. Nie oznacza to jednak, że przestaniesz się rozwijać. Zauważysz, że przychodzą do Ciebie klienci z bardziej złożonymi problemami. Dlatego pamiętaj, by na swoją niszę wybrać coś, co naprawdę Cię interesuje i czym chcesz się zajmować w dłuższej perspektywie. Jeżeli szybko się wypalisz i stracisz entuzjazm do tego, co robisz, możesz się rozczarować. Zanim jednak cokolwiek postanowisz, przekonaj się, czy rzeczywiście na Twoje usługi znajdą się klienci, nie ograniczaj się do poznania przepisów, zbadaj także rynek, którego one dotyczą.