Największe błędy w designie stron internetowych kancelarii
Największe błędy w designie stron internetowych kancelarii
Kontynuując serię wpisów o najczęściej spotykanych błędach na stronach internetowych kancelarii prawnych, dorzucamy kilka słów o designie, czyli o tym, jak zaprojektowana jest strona. Nie pomogą świetna treść i wyróżniająca się oferta, jeśli zostaną one opakowane w mało przystępny projekt. Czego się wystrzegać? Sprawdź sam!
Zagracona strona
Podobnie jak w contencie, Twoim celem jest generowanie prostych, jasnych przekazów. Witryny, na których bardzo wiele się dzieje, ciężko ogarnąć. Może Twój projektant ma wiele świetnych pomysłów, ale nie musi wykorzystywać ich wszystkich na jednej stronie. Mówi się, że dobry design to taki design, którego nie widać. I rzeczywiście coś w tym jest. Zwykle naszą uwagę przykuwają elementy, które nas denerwują. Zbyt dużo kolorów, jaskrawe zdjęcia, wszechobecne animacje. To nie jest to, na co chce się patrzeć. Piękno tkwi w umiarze.
Zła organizacja i nawigacja
Odwiedzający chcą szybko uzyskać właściwe informacje. Nie są zainteresowani poznaniem sposobu działania witryny – oczekują, że będzie ona intuicyjna. Pomaga w tym dobrze zaplanowana architektura witryny, konsekwentne korzystanie z szablonów stron i właściwa terminologia. Pamiętaj, że projektowanie nie polega na kolorowaniu treści, ale na takim ich przedstawieniu, że łatwo je zrozumieć i wywołują pozytywne odczucia użytkownika.
Niewygodne wyszukiwanie (lub całkowity jego brak)
Pomóż użytkownikom znaleźć to, czego szukają. W większych witrynach wyszukiwanie jest niezbędne – i powinno być inteligentnie zaprojektowane, aby odwiedzający mogli znaleźć odpowiednie treści, nawet jeśli używają „niewłaściwych” haseł w wyszukiwarce.
Nie utrudniaj wyszukiwania poprzez dodawanie wielu kategorii i opcji. Może w ogóle nie są one potrzebne? Co więcej, powinieneś zamieścić je w łatwo dostępnym miejscu, na przykład w pasku menu. Schowana opcja wyszukiwania zupełnie nie ma sensu.
Kiepska grafika
Obraz temidy, młotka sędziowskiego? Zdjęcia członków zespołu jak z dowodu osobistego, albo paszportu? Co mówią o kancelarii? Pracują w niej nudni ludzie bez wyobraźni. Nie chodzi o to, byś na stronie wrzucał zdjęcia zrobione podczas skoku ze spadochronem, ale by były one naprawdę dopasowane do wizerunku, jaki chcesz budować. Pamiętaj również, aby wykorzystywać grafiki odpowiedniej jakości. Zbyt małe spowodują pojawianie się pikseli, źle zoptymalizowane lub zbyt duże – spowolnią działanie witryny.
Rozpraszacze uwagi
Migające lub obracające się obrazy nie działają dobrze – zazwyczaj są oznaką, że nie możesz ustalić, jaka powinna być Twoja wiadomość. Sprytne sztuczki projektowe (np. przewijanie paralaksy) wydają się ekscytujące i sprytne, ale odwracają uwagę użytkownika od właściwego przekazu. Nie przekonujemy Cię, by całkowicie z nich rezygnować. Mini interakcje i inne „bajery” sprawiają, że strona wydaje się nowoczesna. Pamiętaj jednak, by stosować je tam, gdzie naprawdę mają one sens.
Irytujące dodatki
Wyskakujące okienka popup i autoodtwarzane filmy są ogromnie irytujące. Nie mówiąc już o muzyce, która włącza się automatycznie po wejściu na stronę. NIGDY nie wykorzystuj takiego rozwiązania. Zachęcaj użytkownika by sam tworzył swoją podróż poprzez stronę. Chcesz by obejrzał nagranie wideo, w którym odpowiadasz na częste pytania? Zachęć go do tego, ale nie narzucaj! Nie każdy i nie w każdej sytuacji czy miejscu ma ochotę na słuchanie głośnych dźwięków. Okno newslettera pokaż bardziej subtelnie. Niech nie będzie czymś, co pojawia się na stronie zanim użytkownik zorientuje się, czy w ogóle chce mieć z Tobą do czynienia.
Brakujące lub niedziałające linki
Łączenie witryny z kontami mediów społecznościowych firmy to prosty sposób na zachęcenie użytkowników do zaangażowania się i dzielenia się swoimi treściami. Bardzo często jednak zdarza się, że takie ikony nie są aktywne (z powodu braku konta społecznościowego) lub odnoszą do nieistniejącego już profilu. To niestety nie świadczy dobrze o Kancelarii. Staraj się nie wrzucać na stronę elementów, dopóki nie są one wykorzystywane.
Jeżeli planujesz stronę internetową, powinieneś ustalić jej cele oraz budżet, jaki możesz na nią przeznaczyć. Potem jednak ustąp miejsca projektantom. Profesjonaliści, których zatrudnisz, zadbają o to, by w ramach Twojego budżetu stworzyć coś, co spełni Twoje oczekiwania. Z myślą o użytkowniku. Bo to dla niego jest strona Twojej Kancelarii.
Jeżeli chcesz poczytać więcej o najczęstszych wpadkach na stronach internetowych kancelarii prawnych, zerknij na inne artykuły z serii:
Główne błędy na stronach internetowych kancelarii
Największe błędy w treści stron internetowych kancelarii